علت فراموشی لغات و راه غلبه بر آن

اگر علاقه مند به یادگیری زبان انگلیسی هستید حتما بارها برایتان پیش‌ آمده که در حال ساختن جمله‌ای بوده‌اید که ناگهان کلمه‌ای خاص را فراموش کرده‌اید…! بعد به‌شدت سعی می‌کنید آن کلمه را به خاطر بیاورید. اما حتی قادر به گفتن یک کلمه هم نیستید.

 

در این مقاله می‌خواهیم علت فراموشی لغات و راه غلبه بر آن این امر را بررسی کنیم. بدین منظور، ابتدا نگاهی به ساختار مغز می‌اندازیم.

 

باید بدانیم که متأسفانه مغز انسان پایگاه اطلاعات نیست…!  🙂

 

شاید بپرسید چرا مغز ما در زمینه پردازش اطلاعات به قدرتمندی کامپیوتر نیست؟ یا اینکه چه خوب می‌شد اگر سرعت پردازش مغز ما برای جستجوی کلمات هم‌اندازه موتور جستجوی گوگل بود.

 

در پاسخ باید گفت اگر چنین می‌ بود، آنگاه به‌ ندرت می‌توانستیم چیزی را فراموش کنیم مگر در مواردی که تصادفات شدید منجر به تخریب آن دسته از سلول‌هایی می‌شد که حاوی آن بخش از اطلاعات بودند.

 

در این صورت وقتی فقط یک‌ بار کلمه‌ای را می‌خواندیم، آن را برای همیشه به خاطر می سپردیم. اما متأسفانه- یا شاید هم خوشبختانه- ساختار مغز چنین نیست. مغز لغات را نه به شیوه یک کامپیوتر که به‌صورت متن به خاطر می‌سپارد.

 

چرا اغلب لغات را فراموش می‌کنیم و راه غلبه بر این مشکل چیست؟

 

یادگیری لغات در مغز به‌صورت متن نتیجه میلیون‌ها سال تکامل است.

 شاید این نوع روش ذخیره‌سازی اطلاعات در مغز چندان مؤثر به نظر نرسد لیکن بهترین شیوه ممکن برای حفظ بقا محسوب می‌گردد.

 

اگر یکی از دوستان شما را مار نیش بزند و آن فرد از دنیا برود، آنگاه تصویر فرد در حال جان دادن در ذهن شما نقش می‌بندد و در نتیجه شما یاد می‌گیرید که مار موجودی خطرناک بوده و بایستی از آن فاصله گرفت.

 

این واقعیت در مورد هر نوع اطلاعات دیگری که وارد مغز می‌شود صدق می‌کند.اطلاعاتی همچون چهره اشخاص، مناظر زیبا، لغات جدید و …

 

کلیه اطلاعات جدید در مغز همواره با گروه دیگری از اطلاعات پیوند دارند و ما هر نوع اطلاعات جدید را از طریق بایت‌های اطلاعاتی مربوطه به خاطر می‌آوریم.

 

همکار جدیدی که به‌تازگی در شرکت شما مشغول به کار شده را در نظر بگیرید. مطمنا پیوند لباس‌ها، موها یا محیط شرکت در به خاطر آوردن چهره این فرد نقشی اساسی دارند.

 

به همین منوال در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، کلمات خاصی وجود دارند که با کلمات دیگر در ارتباط هستند.

 

مثلا عبارت “closely associated with” (خیلی مرتبط با) را در نظر بگیرید. وقتی کلمه “closely” را به کار می‌بریم خودبه‌خود عبارت “associated with”  نیز با آن بر زبانمان جاری می‌گردد چرا که این دو کلمه در انگلیسی گفتاری و شنیداری همواره توأم با هم استفاده می‌شوند.

 

حال اگر این دو کلمه  از پیوند چندان محکمی برخوردار نباشند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ پاسخ روشن است. شما در به یادآوردن این کلمات دچار مشکل می شوید و اینجاست که فراموشی اتفاق می‌افتد.

 

چرا اغلب لغات را فراموش می‌کنیم و راه غلبه بر این مشکل چیست؟ 

دلایل اصلی فراموش کردن لغات

 

۱- یادگیری لغات خارج از متن
همانطور که گفتیم  اگر کلمه‌ای خاص را با کلمات دیگر پیوند ندهید ، احتمال آنکه برای به یادآوردن آن کلمه- به‌ویژه هنگام  اضطراب و عصبانیت- با مشکل مواجه شوید بسیار زیاد خواهد بود. فرض کنید تصویر یک منگنه کوب را در فلش کارت‌های لغت می‌بینید و سپس کلمه منگنه کوب (stapler) را چندین بار تکرار می‌کنید.

در این مرحله شما این لغت را تقریباً حفظ کرده‌اید. می‌پرسید چرا تقریباً؟ زیرا تا زمانی که این لغت را با گروه دیگری از کلمات پیوند ندهید احتمال فراموش کردن این لغت بسیار بالاست. به نمونه‌ای از پیوند کلمات دقت کنید.

لطفاً منگنه کوب را به من بده.                                                 .Pass me the stapler, please
آیا کسی می دونه منگنه کوب کجاست؟                  ?Does anyone know where the stapler is

 

۲- یادگیری لغت در متن به صورت اشتباه
 فرض کنید کلمه “stapler” را همراه بامعنای فارسی آن در دفتر لغت وارد می‌کنید. در این روش کاملاً نادرست شما بین کلمه “stapler” و معنای فارسی آن نوعی پیوند غلط ایجاد کرده‌اید که در نتیجه نه تنها نمی‌توانید کلمه “stapler” را به یاد بیاورید بلکه معانی فارسی لغات را نیز باهم دیگر اشتباه می‌کنید. و اینجاست که رشته افکارتان از هم گسیخته شده و لغاتی را که برای صحبت کردن به آن‌ها نیازمندید به یک‌باره فراموش می‌کنید.

 

برای آنکه لغات از یادمان نروند چه باید کرد؟

پاسخ بسیار ساده است. آن‌ها را در متن یاد بگیرید. یادگیری لغات در متن ، شاه‌کلید یادگیری لغات به شمار می‌آید. وقتی شما کلمه “stapler” را در جمله به کار می‌برید و همزمان آن را بارها و بارها در محل کارتان می‌بینید درنتیجه این کلمه در ذهن شما حک می‌شود.

 

این شیوه یادگیری  واژگان را ” یادگیری لغت از طریق متن” می‌نامیم. حالا با این روش می‌توانید  هر کلمه‌ای را به صورت مجزا و حتی در مواقع اضطراب به‌راحتی به خاطر بیاورید. و در پایان بهترین توصیه ما به شما این است که …:

 

چرا اغلب لغات را فراموش می‌کنیم و راه غلبه بر این مشکل چیست؟

 

هیچ‌گاه برای به خاطر آوردن کلمات خود را تحت‌فشار قرار ندهید.

گاهی اوقات هر چه تلاش می‌کنیم نمی‌توانیم کلمه‌ای خاص را به خاطر بیاوریم.  انگار هر چه بیشتر به مغزمان فشار می‌آوریم آن کلمه خاص بیشتر از ذهنمان دور می‌شود و درست وقتی دست از تلاش می‌کشیم آن کلمه به سمت ما بازمی‌گردد.

 

نتیجه اینکه همواره کلمات را در متن بیاموزید تا شبکه‌ای قوی از کلمات در مغز ایجاد کنید. به این طریق شاهد خواهید بود که توانایی شما مثل بومی زبان‌ها هنگام صحبت کردن به‌شدت افزایش خواهد یافت!

 

لغات را همراه با موسیقی بیاموزید!

یادگیری لغات همراه با ریتم و آهنگ یکی از موثرترین روشها برای ماندگار سازی لغات در حافظه بلند مدت است. حتما سوره های قرآن یا اشعاری که با ریتم و آهنگ مدت ها پیش به خاطر سپرده اید را هنوز به یاد دارید. یکی از بهترین محصولات برای یادگیری لغت همراه با آهنگ  محصول Word Master می باشد.

 

این مجموعه با استفاده از علم ترتیب کلمات و نیز موسیقی suggestopedic و اجرای دو گوینده حرفه ای خانم و آقا به شما کمک می کند تا در کمترین زمان ممکن و با حداقل تلاش، بیشترین حجم لغت را فرا بگیرید. این مجموعه شامل 100 درس بوده و هر درس به آموزش 5 لغت می پردازد. مجموع لغات همراه با مترادف ها ی لغات به بیش از 2000 کلمه می رسد. آموزش لغات با تلفظ، دیکته ، معنا، مترادفها و مثالهای ساده و کاربردی برای هر لغت از دیگر ویژگی های این مجموعه ارزشمند است.

 

 

 

 

 

8 دیدگاه برای “علت فراموشی لغات و راه غلبه بر آن

  1. سلام
    واقعا این مطالبی که این جا گفتید خیلی دقیق و بجا هستند. ممنون که این همه مطلب ارزشمند را در اختیار ما قرار میدین. خیلی خوشحالم که با سایت شما آشنا شدم. ای کاش زودتر از اینها شما را پیدا می کردم

    1. با تشکر از شما نگار جان خوشحالیم که مطالب ما مورد پسند شما دوست نازنین واقع شده اند. موفق باشید

  2. با سلام
    ممنون از راهنمایی شما
    واقعا مطلب مفیدی بود.
    خود من همش لغات یادم میره. البته بنده آلمانی میخونم که یکم سخت تر از انگلیسی هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.