بهترین مدرس زبان کیست؟ (قسمت اول)

اگرمدتی را صرف یادگیری یک زبان خارجی نموده باشید یقینا تجارب مختلفی از مدرسین گوناگون با قیافه ها، سن، اندازه و قومیت های مختلف داشته اید. و اینکه هر کدام از این معلمین در شیوه ای خاص از تدریس دارای تبحری خاص بوده اند.

 

عموما افراد نسبت به معلمین گوناگون واکنشهایی متفاوت از خود بروز داده و میزاان مقبولیت معلمین را بر اساس معیارهایی چون جنسیت، سن و سابقه تدریس آنها می سنجند.

بی شک شما نیز بی آنکه بدانید معلمین خود را بر اساس برخی معیارهای ناخودآگاه انتخاب می کنید. در ادامه معیارهای دانش آموزان را در سنجش یک معلم ایده آل بررسی می کنیم.

 

۱- آقا در مقابل خانم

 

بهترین مدرس زبان کیست؟ (قسمت اول)

 

در حرفه تدریس هنوز تعصب جنسیتی به شدت موج می زند. تمایل دانش آموزان به معلمین خانم در سنین پایین تر بیشتر است . خوشبختانه هر چه سن دانش آموزان بالاتر می رود این تعصب در آنها کم رنگ تر می شود. تا جایی که در بزرگسالی تقریبا محو می شود.

کارشناسان معتقدند فراگیران نوجوان پسرو نیز مردان به منظور الگو برداری از معلمین خود تمایل بیشتری به معلمین مرد دارند.

 

۲- معلمین بومی زبان در مقابل معلمین غیر بومی زبان

از دیگر مواردی که در محافل آموزش زبان موجی تازه ایجاد کرده بحث برسر این است که کدام گروه برترند: مدرسین بومی زبان یا مدرسین غیربومی زبان؟ غالب دانش آموزان ابراز می دارند که با معلمین بومی زبان احساس راحتی بیشتری دارند تا با معلمین غیر بومی زبان.

و البته سر منشا این استدلال نیز آن است که معلمین بومی زبان درک بهتری از آن زبان دارد و علاوه بر لهجه اصیل تر درک عمیق تری از مفاهیم فرهنگی آن زبان دارند.

 

طی تحقیقات انجام شده مشخص شده که بومی بودن یا غیر بودن معلمین به هیچ عنوان معیار برتری به حساب نمی آید. شاید معلمین بومی زبان نسبت به معلمین غیر بومی از سیالی کلام بهتری برخوردار باشند. لیکن باید در نظر داشت که معلمین غیر بومی نیز امتیاز منحصر به فرد خود را دارا هستند و آن اینکه آنها خود پروسه یادگیری یک زبان خارجی را شخصا تجربه نموده و بر اساس تجربه، می توانند مسایل را راحت تر تشریح نموده. و مشکلاتی را که فراگیران در یادگیری زبان با آن مواجه خواهند شد را پیش بینی و به آنان یاد آوری کنند. نتیجه آن که ملیت مدرسین لزوما دلیلی بر توانمند تر بودنشان نیست.

 

۳- معلم جوان در مقابل معلم مسن سال

 

بهترین مدرس زبان کیست؟ (قسمت اول)

 

بحث دیگری که درزمینهٔ آموزش زبان وجود دارد این است که سن مدرسین را نباید معیار برتری یا پایین‌تر بودنشان تلقی نمود. به این دلیل که افراد در تمام گروه‌های سنی دارای ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فردی هستند که این ویژگی‌ها هر یک درروند آموزش تأثیرات متمایز به خود را ایفا می‌کنند.

معلمین جوان‌تر از انرژی بیشتری برخوردارند از دیگر سو بسیاری از کارفرمایان از استخدام مدرسین جوان به‌ویژه فارغ‌التحصیلان تازه‌کار هراس دارند.

 

مدرسین جوان به‌سرعت بادانش آموزان طرح دوستی می‌ریزند که خود موضوعی است که چندان به مذاق مؤسسات آموزشی خوش در‌نمی‌آید. مدرسین مسن سال دارای تجربه بیشتری هستند و عموماً باسوادتر و در کلاس داری توانمندی بیشتری از خود نشان می‌دهند. لیکن این دیدگاه نیز وجود دارد که مدرسین پیر دارای متدهای آموزشی قدیمی و کسالت‌بار هستند.

که البته هردو این استنباطها اشتباه هستند. بر اساس آمار اینترنتی ۸۴% افراد معتقدند که سنجش توانمندی معلمین بر اساس معیار سن آن‌ها بسیار مخرب نادرست است. ادامه این مطلب را در قسمت دوم این مقاله با همین عنوان مطالعه کنید.

 

 

 

2 دیدگاه برای “بهترین مدرس زبان کیست؟ (قسمت اول)

  1. خیلی خیلی مفید بود. ای کاش این مطالب را در مدارس به ما آموزش می دادند. حتما سایت شما را به دیگران توصیه خواهم کرو

    1. مرسی از لطف شما نسبت به سایت دکتر زبان. متاسفانه خیلی از مهارتهایی که باید برای زندگی واقعی یاد بگیریم را در مدارس به ما نیاموخته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.