یادگیری زبان در خواب، رویا یا واقعیت؟

سال‌ها پیش فراگیران بر این باور بودند که صرفاً با گوش کردن در خواب قادرند پس از بیدار شدن به‌راحتی به آن زبان صحبت کنند. البته مدت‌هاست که بی‌پایه و اساس بودن این تصور بر همگان روشن گردیده لیکن این امر که خواب با یادگیری رابطه‌ای تنگاتنگ دارد امری است غیرقابل‌انکار!

 

تأثیر خواب در یادگیری چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهند که خواب قدرت مغز را افزایش داده و به فرد امکان می‌دهد تا اطلاعات جدید را راحت‌تر ثبت کند.

 

اهمیت خواب در قران نیز ذکرشده است: وَجَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتًا- و خواب را وسیله آرامش قراردادیم. ( سوره النباء – آیه ۹). نود دقیقه خوابیدن در به خاطر سپاری کلمات و نکات گرامری به‌شدت اثرگذار است. هراندازه بیشتر بخوابید قدرت مغز بیشتر شده و در مهارت‌های زبانی بهتر عمل می‌کنید.

 

اثبات این مدعا چیست؟

محققین پس از سال‌ها تلاش بالاخره موفق شدند پرده از اسرار مغز برداشته و رابطه بین یادگیری و خواب را دریابند. آن‌ها فهمیدند که خواب درزمینهٔ یادگیری معنایی فوق‌العاده چندان اثرگذار نیست.

به‌بیان‌دیگر، مفاهیمی که قبلاً آموخته‌اید لزوماً با خوابیدن تعمیق نمی‌گردند. اما کمی چرت زدن برای یادگیری اطلاعات جدید بسیار مؤثر است. بنابراین هر موقع تصمیم به حفظ یک لیست لغت یا اصطلاحات داشتید ابتدا آن لیست را مطالعه نموده و سپس بخوابید.

 

خوابیدن چه هنگامی اثربخش است؟

دانشمندان تحقیقات وسیعی انجام دادند تا ببینند چه رابطه‌ای بین خواب و یادگیری زبان وجود دارد. آن‌ها می‌خواستند بدانند مطالعه قبل از خواب تا چه میزان در یادگیری اثرگذاراست. در این آزمایش به دو گروه از افراد یک لیست لغت داده شد و از آن‌ها خواسته شد تا لغات موجود در لیست را یاد بگیرند.

 

سپس درحالی‌که به گروه اول اجازه خواب داده شد و گروه دوم از این کار منع شدند، لیست لغات برای هر دو گروه پخش شد . پس از بررسی‌ها مشخص شد افراد گروه اول که در دقایق اولیه خواب به لغات گوش کرده بودند نسبت به افراد گروه دوم که در حین بیدار بودن به لیست کلمات گوش‌داده بودند کلمات را بهتر حفظ و یادآوری می‌کردند.

 

 

چگونه می‌توانید از این موضوع به نفع خود بهره ببرید؟
قطعاً شما این امکان را ندارید که هر شب موقع خواب از شخصی درخواست کنید تا در ساعات اولیه خواب برایتان لیستی از لغات را پخش کند. اما کارهای ساده‌ای وجود دارند که با انجام آن‌ها نتایجی متفاوت خواهید گرفت. مثلاً می‌توانید قبل از خواب به نمودار یا لیستی از لغات نگاهی بیندازید.

 

سخن آخر اینکه دیگر به خاطر خواب نیم روز احساس گناه نکنید چون حال دیگر می‌دانید خوابیدن عاملی اثربخش در پروسه یادگیری زبان است! و توصیه دیگر اینکه هرگاه می‌خواهید یادگیری خود را درزمینهٔ مکالمه زبان تکمیل کنید اول مطمئن شوید که در یک کلاس مناسب آموزش زبان ثبت‌نام کرده‌اید . کلاسی که متناسب با نیازها و سطح زبان شما باشد.

 

 

 

 

 

2 دیدگاه برای “یادگیری زبان در خواب، رویا یا واقعیت؟

  1. خیلی عالی بود استاد ممنون از شما. بخصوص مقاله یادگیری انگلیسی در ده جلسه رویا یا واقعیت که خیلی با حال بود. مرسی مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.