تقویت یادگیری سریع زبان انگلیسی از طریق SRS

حتماً به خاطر دارید که شب‌های امتحان مطالب کتاب را با چه زحمتی به خاطر می‌سپردید؟ شما نیز همچون هزاران دانش جوی این سرزمین چه شب‌های درازی را که تا صبح بیدار مانده‌اید و ناامیدانه سعی کرده‌اید با حفظ مطالب کتاب و جزوه هر طور شده  روزهایی را که برای درس خواندن از کف داده‌اید جبران کنید. شاید با یک‌شب خواندن هم می‌توانستید نمره بالایی در آزمون بگیرید- نمره‌ای که خیلی‌های دیگر علی‌رغم تلاش زیاد در رویایشان هم نمی‌دیدند!-

 

اما صادقانه بگویید بعد از گذشت فقط یکی دو هفته چند درصد آن مطالب در ذهنتان باقی‌مانده بود؟ حتماً خواهید گفت: مقدار خیلی کم.” شاید بپرسید واقعاً چرا؟ در پاسخ باید گفت که بر اساس تحقیقات انجام‌شده مشخص‌شده که به خاطر سپاری حجم انبوه اطلاعات در مدت‌زمان اندک تأثیر چندانی در یادگیری بلندمدت ایجاد نمی‌کند. آقای گراست در کتاب خود با عنوان ” دوره آموزش” عنوان می‌کند که به خاطر سپاری مطالب زیاد در زمان اندک توانایی تفکر نقادانه و نیز استفاده مؤثر و خلاقانه دانش فراگرفته شده را از ما سلب می‌کند.

 

متأسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح زمان اغلب دانش آموزان از این روش – که من نام آن را “یادگیری به سبک شب امتحان” می‌نامم استفاده می‌کنند. در روانشناسی نظریه‌ای وجود دارد به نام “اثر فاصله.” بر ا ساس این نظریه هنگامی‌که چندین بار مطلبی را در یک دوره زمانی طولانی می‌خوانیم می‌توانیم مطالب خوانده‌شده را بیشتر و بهتر به خاطر بیاوریم.

 

شاید بپرسید آیا تکرار کردن زیاد مطالب شیوه مناسبی برای یادگیری است؟ باید بگویم نه‌چندان.هرچند تکرار مطالب خیلی مهم است اما فاصله بین هر تکرار از میزان تکرارها مهم‌تر است. حال تکرارها باید با چه فاصله زمانی انجام شوند؟ اگر تکرار مطالب بافاصله کم انجام شود در بازه زمانی کوتاه مغز توانایی به یادآوردن آن مطالب را دارد اما در درازمدت چندان مؤثر نیست. از طرفی وقتی فاصله بین تکرارها زیاد باشد بسیاری از مطالب را فراموش خواهیم کرد. پس چه باید کرد؟

 

استفاده از نرم‌افزار تکرار بافاصله (SRS) پاسخ این سؤال است. این نرم‌افزار مجموعه‌ای از برنامه‌های کامپیوتری است که بر اساس مدل کاربرد فلش کارت‌ها طراحی‌شده است. در این برنامه کاربران به بخش مطالبی که باید حفظ شوند وارد می‌شوند. با کلیک اول یک سؤال نمایش داده می‌شود و با کلیک دوم پاسخ آن سؤال نشان داده می‌شود.

 

کاربر می‌تواند با مشاهده پاسخ سؤال میزان دشواری آن را در نرم‌افزار تعیین کند. ترتیب نمایش فلش کارت‌ها بر مبنای الگوریتم‌های پیچیده‌ای است که زمان نمایش هر کارت را محاسبه می‌کند. کارت‌هایی که با عنوان “آسان” دسته‌بندی می‌شوند بعد از کارت‌های “دشوار” نمایش داده می‌شوند و بنابراین به کاربران امکان می‌دهد تا به مطالب دشوارتر زمان بیشتری اختصاص دهند. کارت‌های دشوار آن‌قدر نمایش داده می‌شوند تا بالاخره آن‌ها را کاملاً یاد بگیرند.

 

کاربرد نرم‌افزار تکرار بافاصله (SRS) در یادگیری زبان انگلیسی

فرض کنید می‌خواهید امروز بعدازظهر صد لغت انگلیسی کاملاً جدید را بخوانید. با استفاده از این نرم‌افزار حدوداً پس از یک ساعت همه این لغات را فرا خواهید گرفت. وقتی بافاصله زمانی کم لغات را مرور می‌کنید آن‌ها را به خاطر می‌آورید. وقتی بافاصله زمانی کم به‌مرور لغات می‌پردازید ابتدا همه لغات را به‌راحتی به خاطر می‌آورید اما بعد از چند روز مجدداً شروع به فراموش کردن آن‌ها می‌کنید.

 

دفعه دوم وقتی به‌مرور همان لغات می‌پردازید، نسبت به بار اول زمان کمتری را صرف خواهید نمود. مثلاً نیم ساعت. تا اینجا اولین مرحله را به اتمام رسانده‌اید. خب، حالا تا کی باید به این تکرار ادامه داد؟ شما هر چه بیشتر لغات را مرور می‌کنید به زمان کمتری احتیاج خواهید داشت و این کار را آن‌قدر ادامه می‌دهید تا زمانی که همه لغات را کاملاً حفظ‌شده و بعدازآن برای مرور هر فلش کارت به یک نگاه گذرا بسنده خواهید کرد. و بعدازاین مرحله وارد بخش جدیدی از لغات می‌شوید.

 

دو اپلیکیشن فوق‌العاده بر اساس سیستم تکرار بافاصله (SRS)

 

۱- Anki

این اپلیکیشن یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن ها در این زمینه محسوب می‌شود. لغت Anki در زبان ژاپنی به معنای ” به خاطر سپردن” است. شما می‌توانید این اپلیکیشن ارزشمند را به‌صورت آنلاین استفاده کنید یا آن را بر روی گوشی خود نصب کنید. بسیاری از زبان آموزان دوره مکالمه آنلاین فرمول 1 با استفاده از این اپلیکیشن پیشرفت های چشمگیری حاصل نموده اند.

 

۲- SuperMemo

این اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد تا از مجموعه‌های آماده فلش کارت دانلود کنید. با این افزونه حتی امکان ترکیب کردن فلش کارت‌ها با همدیگر را خواهید داشت. شما بعد از نمایش یک سؤال به آن پاسخ داده و بر اساس میزان توانمندی خود به آن سؤال امتیاز می‌دهید. بعدازآن این اپلیکیشن بر اساس اطلاعات دریافت شده محاسبه می‌کند که هر کارت را با چه تناوب زمانی به شما نمایش دهد.

 

در پایان باید گفت که هرچند این افزونه‌ها درزمینهٔ یادگیری از فرمول‌های پیچیده‌ای برخوردارند لیکن اگر برای استفاده از آن‌ها برنامه‌ای منظم نداشته باشید نتیجه چشمگیری عایدتان نمی‌شود. اگر خود را موظف کنید که هرروز به‌طور منظم با سیستم SRS پیش بروید و تمرینات آن را انجام دهید پس از گذشت زمان کوتاهی متوجه خواهید شد که زودتر از حد تصور به نتایجی فراتر ازآنچه فکر می‌کردید رسیده‌اید. پس از همین امروز یادگیری سریع زبان انگلیسی از طریق SRS را شروع کنید.

 

 

 

3 دیدگاه برای “تقویت یادگیری سریع زبان انگلیسی از طریق SRS

    1. درود بر شما

      هر دو اپلیکیشن معرفی شده در این مقاله دارای لینک دانلود است.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.