جذب لغات به روش اسفنجی

تمامی فراگیران زبان بر سر یک جمله اتفاق نظر دارند و آن اینکه در هر سطحی از انگلیسی باشیم -چه در سطح مبتدی و چه در سطح پیشرفته ، همواره باید لغات جدید تر و بیشتری یاد بگیریم. یادگیری لغت اولویت اول همه فراگیران با هر سطحی از توانایی و هر سبک یادگیری محسوب می شود.

در کتابهای درسی دایما لغات بی شماری را می بینیم که از یک گوشمان وارد شده و از گوش دیگر خارج می  شوند و در مدت کوتاهی به راحتی آنها را به دست فراموشی می سپاریم. آیا دوست دارید بتوانید همه لغات را مثل اسفنج جذب کرده و یکبار برای همیشه در ذهن خود ماندگار کنید؟ در ادامه به معرفی هشت روش می پردازیم که به کمک آنها می توانید به این هدف برسید.

 

۱- بهترین شیوه ای که برای شما کارآمد است را انتخاب کنید.

مغز هر انسان به روش خاص خود عمل می کند و این یعنی آنکه شیوه های یادگیری ما نیز با همدیگر متفاوت است.
برای همه افراد یک سایزلباس مناسب  نیست. اگر یک لباس خاص برازنده تن شما است به این علت است که متناسب با اندام شما طراحی و دوخته شده است. به همین منوال نیز مغز شما زمانی بهتر کار می کند که شما از آن به روش مناسب خودتان استفاده نمایید.

اغلب ما فراگیران بصری هستیم یعنی اینکه برای بخاطر آوردن یک کلمه باید فرم نوشتاری آن را ببینیم. گروهی دیگر از افراد فراگیران حرکتی هستند. یعنی دست و بدن آنها باید چیزی را بنویسد یا کاری انجام دهد یا چیزی را لمس کند تا قادر باشند آن کلمه خاص را بخاطر بیاورند.

خوش اقبال ترین افراد در گروه فراگیران شنیداری قرار دارند. این افراد در یادگیری زبان سریع تر از سایرین عمل می کنند. آنها از طریق شنیدن، به سرعت کلمات را حفظ می کنند. بهترین کاری که می توان انجام داد اینست که هر سه روش بصری، حرکتی و شنیداری را با همدیگر ترکیب کنیم و بیشتر بر روشی که برای ما اثرگذار تر است متمرکزشویم. به این ترتیب می توان بیشترین حجم لغات را یاد گرفت.

 

۲- کلمات را روی کاغذ های رنگی برچسب دار بنویسید.

لغات مورد نظر را روی این برگه ها نوشته و روی اشیا منزل بچسبانید. وقتی تعداد این برگه ها زیاد شد آنها را به یک پوستر تبدیل کنید و روی دیواری که بیشتر از همه در مسیر دید شما است نصب کنید. این عامل سبب می شود تا مغز به طور ناخودآگاه شروع به جذب لغات کند.

 

۳- هنرمند درونتان را فعال کنید.

 

image57

تصویری ازیک کلمه را پرینت و یا طراحی کنید سپس آن کلمه را در اطراف تصویر بنویسید. این تصاویر را در معرض بیشترین تماس چشم قرار دهید. هر چقدر این تصاویر بامزه تر باشند تاثیر مثبت تری خواهند داشت. اگر با فن آوری میانه خوبی دارید می توانید هر روز یک تصویر روی پس زمینه کامپیوتر یا تبلت خود قرار دهید و اینگونه بانک واژگان خود را توسعه دهید. برنامه های آنلاینی مثل wordle نیز وجود دارند که به شما امکان می دهند ابرهایی از کلمات به همراه طرحهای گرافیکی زیبا بسازید وبه این صورت پوستر شخصی خود را ایجاد کنید.

 

۴- جمله بسازید.

با هر کلمه که می بینید یک جمله بسازید. مغز انسان اساسا کلماتی را که در یک متن به کار رفته اند بهتر بخاطر می آورد. مثلا فرض کنید کلمه donkey را به تازگی فرا گرفته اید. می توانید برای این کلمه مثالهای زیر را بنویسید:

Donkeys are smelly.

Look at that donkey. It’s so fat.

البته توجه کنید که کلمه جدید به کار رفته در یک متن را بارها و بارها تکرار کنید. خود را موظف کنید که هنگام مواجهه  با دوستانتان این کلمات را به کار ببرید.

 

۵- از زبان فارسی استفاده نکنید.

سعی کنید بین کلمات فارسی و انگلیسی نوعی رابطه ایجاد کرده و از پیوند آنها واژه های جدید طنز آمیز درست کنید. این شیوه در روش برخی اساتیدی مانند آقای دکتر شهراد محجوبی – مدرس کنکور- به درستی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۶- از ایما و اشاره استفاده کنید.

این روش برای فراگیران حرکتی بسیار سودمند است و عبارت است از ایجاد ارتباط بین یک کلمه با حالت حرکت بدن. برای هر کلمه دشوار یک حرکت دست مشخص کنید. در نتیجه وقتی دفعات بعدی با دست خود آن حرکت  خاص را انجام دهید مغز شما آن کلمه را بهتر به خاطر می آورد.

 

۷- از انباشتگی لغات خود داری کنید.

16603345-Abstract-word-cloud-for-Capital-accumulation-with-related-tags-and-terms-Stock-Photo

مغز عموما قادر به جذب اطلاعات جدید به مقدار بیش از حد نیست. بنابراین توصیه می کنم روزانه بیش از ۴۰ لغت را حفظ نکنید. بهتر است روزانه ۱۰ لغت حفظ  کنید. در بهترین حالت بهتر است ابتدا روزانه ۵ لغت شروع کنید. به این ترتیب هر هفته ۳۵ لغت و هر ماه ۱۴۰ لغت و در یکسال ۱۶۸۰ لغت فرا می گیرید! فراموش نکنید که باید کلمات قبلی را دایما مرور کنید تا از خاطرتان فراموش نشوند.

 

۸- کار نیکوکردن از پر کردن است.

زمانی را به خاطر بیاورید که سعی می‌کردید دوچرخه‌سواری را بیاموزید. یادتان هست چگونه در این کار ماهر شدید؟ بله، ابتدا یک شخص نحوه سوارشدن و راندن دوچرخه را برایمان توضیح داد. ما نیز به‌دقت گوش کردیم و تا اینجا نیمی از یادگیری اتفاق افتاده بود. بعد تصمیم گرفتیم امتحان کنیم. سوار بر دوچرخه شدیم و بارها و بارها زمین خوردیم. دستمان و پاهایمان زخمی شد، گریه کردیم و باز ادامه دادیم تا درنهایت موفق شدیم! حال شاید بپرسید چگونه چرخ‌دنده‌های زنگ‌خورده ذهنم را روغن‌کاری کنم و  کلمات را در حافظه بلندمدت خود جای دهم؟

 

هیس!!! می‌خواهم راز این کار را که سه کلمه بیشتر نیست برایتان بگویم. این راز سه‌کلمه‌ای عبارت است از: تکرار، تکرار و تکرار!
کلمات جدید را گوش کنید، نقاشی کنید، ببینید، بنویسید، پانتومیم اجرا کنید و این‌قدر این کارها را انجام دهید تا بالاخره مانند اسفنج تمامی کلمات را جذب و برای همیشه در حافظه بلندمدت خود ثبت کنید.

 

5 دیدگاه برای “جذب لغات به روش اسفنجی

  1. ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر زبان.ممنون از راهنمایی های سودمندتون.همواره سلامت و تندرست باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.