گلچین کلمات از باغ زبان انگلیسی

از کجا باید شروع کنم؟راستی از بین این همه کلمه باید چه کلماتی را باید یاد بگیرم؟ مطمئن ام اغلب شما هنگام یادگیری یک زبان جدید چنین سوالاتی را از خودتان می پرسید.

 

اما وقتی در حال یادگیری زبان انگلیسی هستیم به چه صورت بایستی کلمات را انتخاب کنیم؟

 

بر اساس تجربه  می توانم بگویم که دراغلب مدلهای یادگیری زبان، هنوز شیوه سنتی یادگیری لغات از طرفداران بیشتری برخوردار است.

 

در این روش ابتدا لغات روزمره ساده و بر اساس دسته بندی هایی مانند پوشاک، حیوانات، اعضای بدن و غیره آموزش داده می شود.

 

در گام بعدی زبان اموز به یادگیری لغات مربوط به مشاغل، کاریابی و بیان احساسات می پردازد.

 

هم چنان که زبان اموز پیشرفت می کند، به مرحله ای می رسد که به یادگیری لغات و مفاهیم دشوارتر در حوزه های مختلف مثل علوم و سیاست و گرمایش جهانی می پردازد.

 

حال یک سوال: آخرین باری که لغاتی مثل فیل، جلیقه و پا را استفاده کردید کِی بود؟ لغاتی مثل جلسه مدیران و لایه ازون را چطور؟

 

وقتی با یک فرد انگلیسی زبان وارد صحبت می شوید نمی آیید در مورد  حیوانات و عناصر شیمیایی و اقتصاد صحبت کنید.  مگر اینکه اساسا به صحبت کردن در مورد این موضوعات علاقه مند باشید.

 

متاسفانه بسیاری از اپلیکیشن های آموزش زبان از  این روش پیروی می کنند.

 

به نظر من نحوه انتخاب کلمات برای یادگیری یک زبان خارجی نباید به این صورت باشد.

 

احتمالا می پرسید پس به چه روشی باید باشد.در اینجا به معرفی یک روش متفاوت می پردازیم. روشی که بتوانید با افراد، مکالمات واقعی داشته باشید نه مکالماتی که شما را ناچار سازد تا در مورد پیژامه و طوطی فیروزه ای صحبت کنید!

anthology-of-words

 

لیست واژگان را بر اساس اهدافتان مشخص کنید.
هنگام یادگیری لغات در هر زبان خارجی اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که: هدف من از یادگیری زبان چیست؟

 

می خواهید بعد از یادگیری یک مجموعه لغت بتوانید با آنها چه کاری انجام دهید؟

 

می خواهید با دیگران پیرامون چه موضوعاتی مکالمه کنید؟

 

بعد از پاسخ به این سوالات می توانید بفهمید چه دسته ای از لغات را باید یاد بگیرید. فرض کنید شما فردی هستید که اغلب با دیگران پیرامون لغات مربوط به حوزه یادگیری زبان، نمایشگاه های فرش، سریال کمدی فرندز یا فیلمهای زبان اصلی صحبت می کنید.

 

اگر بخواهید با دیگران رابطه معنا داری ایجاد کنید باید بدانید چگونه با افراد در مورد موضوعات مورد علاقه تان صحبت کنید.

 

بنابراین برای فردی که می خواهد زبان ژاپنی یاد بگیرد کلماتی مثل پرنده، گل و کراوات چندان با اهمیت نیستند. در عوض این فرد باید روی کلماتی تمرکز کند که در توصیف سریال های زبان اصلی، صحبت پیرامون نمایشگاه ها و مسائل مربوط به یادگیری زبان کمک کنند.

 

اهداف خود را در خصوص مکالماتی که می خواهید در زبان مبدا انجام دهید به طور دقیق مشخص کنید! صرفا نگویید می خواهم به انگلیسی صحبت کنم. بجای آن مشخص کنید که دقیقا می خواهید در مورد چه موضوعی صحبت کنید؟ به این ترتیب به طور ویژه روی لغاتی تمرکز خواهید کرد که برای رسیدن به این اهداف به آنها نیازمندید.

 

کلماتی را انتخاب کنید که به  پیشرفت شما کمک می کنند.
برای اطمینان از این که انرژی خود را برای یادگیری کلمات درست صرف می کنید، سوال بعدی که بایستی از خودتان بپرسید این است که:
آیا یادگیری این دسته از کلمات، کمکی به پیشرفت من خواهد کرد؟

 

آیا این کلمات در رسیدن به اهدافم به من کمک خواهند کرد؟

 

همواره لغاتی را یاد بگیرید که برای رسیدن به اهداف خاص به آنها نیاز دارید. مابقی لغات را فراموش کنید زیرا حاصلی جز حواس پرتی برایتان نخواهند داشت!

 

لغاتی را یاد بگیرید که بیشترین تاثیر را برایتان داشته باشند.

 

به همین دلیل است که قبلا نیز گفته ام برای همه فراگیران نمی توان کتابهای ۵۰۴ واژه یا ۱۱۰۰ واژه را معرفی کرد. مثل این می ماند که برای همه بیماران بخواهیم یک نسخه تجویز کنیم!!! این کتابها برای افرادی مناسب هستند که قصد شرکت در آزمونهای ارشد و دکتری را دارند. ولی یادگیری لغات موجود در این دو کتاب کمک چندانی به مکالمات انگلیسی واقعی نمی کند.

قانون 80/20
احتمالا اسم قانون ۸۰/۲۰ یا اصل پاراتو را شنیده اید. کاربرد این قانون در یادگیری زبان به این مفهوم است که باید ۲۰ درصد کلماتی را یاد بگیرید که ۸۰ درصد مواقع با آنها سروکار دارید.

 

مثلا اگر هدف شما مکالمه کردن در خصوص شغل و توصیف ظاهر افراد خانواده است، باید ببینید آن ۲۰ درصد کلماتی که در ۸۰ درصد مکالمه به آنها نیاز دارید کدامند؟ رایج ترین لغات در هر زبانی که یاد می گیرید کدامند؟ این لغات همان لغاتی هستند که باید بیشتر وقت و انرژی خود را برای یادگیری آنها صرف کنید.

 

از کجا بفهمیم این ۲۰ درصد کلمات کدامند؟
یکی از ساده ترین راه ها جستجو در گوگل است. نیازی نیست دوباره چرخ را اختراع کنید. می توانید رایج ترین کلمات در زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسه، یا هر زبان دیگری را که می خواهید در اینترنت جستجو کنید.

 

یک راه دیگر برای مشخص کردن این دسته کلمات وجود دارد که البته کمی زمان بر و پر زحمت است. اما به کمک آن می توانید بفهمید شخص شما بیشتر از چه کلماتی استفاده می کنید.

 

در این روش باید روزانه لغاتی که در فارسی بیشتر استفاده می کنید را یادداشت کنید.

 

صدای خود را ضبط کنید و به الگوهای کلامی که هر روز استفاده می کنید خوب توجه کنید.

 

یک روز به بررسی پرکاربردترین افعال، یک روز به بررسی پرکاربردترین اسمها و یک روز به بررسی پر کاربردترین صفات بپردازید.

 

اگر این کلمات را در فارسی زیاد استفاده می کنید، پس احتمال زیاد همین کلمات در زبان مبدا زیاد به کارتان خواهند آمد!

 

وقتی پرکاربردترین کلمات را مشخص کردید می توانید از آنها برای بیان مفاهیمی که معادلی برایشان نمی شناسید استفاده کنید.

 

مثلا فرض کنید کلمه “اتومبیل” را می دانید اما معادل “اتوبوس” را بلد نیستید. تنها کاری که باید بکنید این است که به توصیف کلمه اتوبوس بپردازید تا مخاطب شما متوجه منظورتان بشود. مثلا بگویید:

It’s like a big car for more than 20 people to travel around a city.

یا مثلا کلمه “راه رفتن” را به انگلیسی می دانید اما لغت “دویدن” را به انگلیسی  نمی دانید چه بگویید. کافی است بگویید:

It’s like walking but much faster.

می بینید؟ کار به همین سادگی است! نیازی نیست برای روان صحبت کردن همه لغات انگلیسی را یاد بگیرید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ببینید آن ۲۰ درصد کلماتی که شما را در رسیدن به هدفتان کمک می کنند کدامند؟

 

و یک نکته مهم دیگر:
نگران کلماتی که بلد نیستید نباشید، بابت کلماتی که می دانید خوشحال باشید و جشن بگیرید!

لغاتی را انتخاب کنید که بیشتر از بقیه لغات آنها را می بیند یا می شنوید.

اگر یک سری کلمات را بیشتر از بقیه لغات می بینید یا می شنوید پس حتما با این لغات بیشتر سر و کار خواهید داشت.

لغاتی که بیشتر در مکالمات می شنوید یا در متنها می بینید را در یک دفتر ثبت کنید. سپس این لغات را مرتب مرور کنید. این لغات را به عنوان بخشی از برنامه یادگیری زبان انگلیسی خود قرار دهید. قطعا بعد از مدت کوتاهی از پیشرفت خودتان شگفت زده خواهید شد! شک نکنید. قول می دهم!

 

کلماتی را انتخاب کنید که بیشتر از بقیه دوستشان دارید.
احتمالا شما نیز هنگام یادگیری انگلیسی این  تجربه را داشته اید که بانک واژگانتان خیلی ضعیف بوده و نتوانسته اید خودتان باشید. وقتی سعی می کنید چیزی را به شکلی با مزه بیان کنید اما نمی دانید چطور؟

 

به همین دلیل است که اگر زبان آموز سطح پیشرفته ای باشید، می توانید هدف خود را بر یادگیری لغاتی بگذارید که بیشتر از بقیه لغات برایتان جذاب و گیرا هستند.

این لغات باید لغاتی باشند که در زبان فارسی به شما کمک می کنند تا مفاهیم و منظور  خود را منتقل کنید.

 

چطور به شکلی موثر لغات را یاد بگیریم؟
برای این منظور می توانید به مقاله یادگیری لغات و ۴ استراتژی ضروری مراجعه کنید.

 

آیا می خواهید زبان با  تسلط زبان انگلیسی را صحبت کنید؟
اگر به دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستید دوره مکالمه آنلاین فرمول ۱ دوره ای است که پاسخگوی نیازهای شماست. اگر می خواهید در مورد این دوره بیشتر بدانید، روی عکس زیر کلیک کنید.

Formula 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.