بازی‌ها، بهترین شیوه یادگیری زبان انگلیسی!

آیا یادگیری زبان انگلیسی همواره باید خسته‌کننده باشد؟ البته که نه! شاید تسلط به یک‌زبان تا حدی دشوار باشد لیکن نباید خسته‌کننده نیز باشد. امروزه می‌توان یک‌زبان را از طریق رسانه‌های اجتماعی،فیلم ، آهنگ و یا حتی بازی آموخت.

 

اگر روش یادگیری زبان مبتنی بر شیوه‌های تکراری و معمول باشد قطعاً یادگیری هر زبانی خسته‌کننده خواهد بود و درنتیجه الگوی یادگیری بسیار ضعیفی را ارایه می‌کند که حاصل آن پیشرفت بسیار کند و آرامی را در بر خواهد داشت. در این مقاله به برسی راز یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از بازی و لذت می‌پردازیم.

 

یادگیری همراه با لذت: ترکیبی جادویی
عموم افراد بر این باورند که شیوه مناسب یادگیری شیوه‌ای است که بسیار جدی بوده و فارغ از هر نوع بازی و لذت باشد. چراکه در غیر این صورت یادگیری هرگز اتفاق نخواهد افتاد. باید دانست که امروزه مفهوم یادگیری چیزی فراتر از یکسری محفوظات خشک و بی‌روح رفته است.

 

بازی‌ها قادرند امکان تسلط به مهارت‌های لازم در هر زبان را به بهترین و مفرح‌ترین شکل ممکن در اختیار فراگیران قرار دهند. بنابراین می‌توانید ضمن لذت بردن از بازی‌ها به‌طور ناخودآگاه نیز مهارت‌های گوناگون یک‌زبان را فرابگیرید. درواقع بازی‌ها ابزارهای بسیار مؤثری هستند که می‌توان از آن‌ها در یادگیری هر زبانی استفاده کرد.

 

بازی‌ها چگونه می‌توانند به یادگیری یک‌زبان کمک کنند؟
یک‌ضرب المثل چینی هست که می‌گوید: ” به من بگو و من فراموش خواهم کرد. به من نشان بده و من به خاطرخواهم سپرد. بگذار انجام دهم و من خواهم آموخت.” با استناد به این گفته قدیمی باید گفت بهترین بازی‌های آموزش زبان انگلیسی بازی‌هایی هستند که به شیوه‌های گوناگون شما را روند یادگیری زبان درگیر می‌کنند.

فضای یادگیری در این‌گونه بازی‌ها بسیار پویا است. نکته جالب در خصوص این نوع بازی‌ها این است که وقتی مجذوب این بازی‌ها می‌شوید درواقع در حال یادگیری زبان نیز هستید. مزیت دیگر بازی‌ها این است که از نوعی سبک آموزش انفرادی بهره می‌برند به این مفهوم که به افراد امکان می‌دهند تا بدون ترس از اشتباه در میان جمع به‌صورت انفرادی زبان را یاد بگیرند.

 

با استفاده از بازی‌ها می‌توانید در اوقات بیکاری مهارت خود را درزمینهٔ تلفظ، دیکته، گرامر و لغت ارتقا دهید. بعلاوه یادگیری زبان از طریق بازی به شما انگیزه بیشتری می‌دهد.

اعتیاد به بازی‌ها مانند کاتالیزور عمل می‌کند به این شکل که باعث می‌شود هر چه بیشتر به تمرین زبان پرداخته و برای پیشرفت در بازی ناچار ‌شوید مقدار بیشتری از زبان را یاد بگیرید و بنابراین هر چه به سطوح پیشرفته‌تر بازی می‌رسید به همان میزان مطالب پیشرفته‌تری از آن زبان را یاد می‌گیرید.

 

محاسن یادگیری زبان از طریق بازی
کارشناسان یادگیری زبان در سال ۲۰۰۳ تحقیقی در خصوص تأثیرات بازی در فرایند یادگیری زبان انجام دادند که گزارش آن در مجله EFL به چاپ رسید. در این تحقیق دانش آموزان ابراز داشتند که از فضای آرام بازی و نیز رقابت و انگیزه‌ای موجود در محیط آموزشی بسیار ابراز راضی بوده اند. به‌طور خلاصه می‌توان فواید بازی‌ها را به این شرح بیان کرد:
۱- زمان مؤثر
۲- لذت‌بخش بودن
۳- ارائه مفاهیم معنی‌دار درزمینهٔ کاربرد زبان
۴- بالا بردن انگیزه یادگیری
۵- افزایش مهارت‌های ارتباطی
۶- کاهش اضطراب ناشی از اشتباه کردن
۷- ادغام کردن مهارت‌های چهارگانه زبان ( لیسنینگ، اسپیکینگ، ریدینگ و رایتینگ)
۸- ترغیب کاربران به استفاده از زبان
۹- ایجاد روحیه مثبت نسبت به یادگیری زبان

 

امروزه تأثیرات مثبت بازی‌ها بر همگان روشن و بدیهی است. در آمریکا بازی‌ها درزمینهٔ آموزش بسیار استفاده می‌شوند. در سال ۲۰۰۸ تقریباً ۱۷۰ میلیون آمریکایی مبلغی بالغ‌بر ۱۲ میلیارد دلار صرف خرید انواع بازی‌ها برای یادگیری درزمینه های مختلف نمودند.

هنگام یادگیری و بازی، مغز به‌شدت تحریک می‌شود و شما به‌طور همزمان در مهارت‌های دیگر مثل مهارت حل مسئله، حافظه، تمرکز، هوش و البته یادگیری زبان بهتر عمل می کند.

 

حال می‌رسیم به این سؤال که بهترین بازی‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی کدام‌اند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال پیشنهاد می‌کنم مقاله ” معرفی بهترین بازی‌های آموزش زبان انگلیسی” را بخوانید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.