یادگیری زبان انگلیسی در وقت اضافه

قطعا در زندگی پر شتاب امروز پیدا کردن وقت آن هم برای یادگیری زبان انگلبسی تقریبا امری محال است. دوستان بسیاری به من ایمیل می زنند و همواره از فشردگی برنامه کار روزانه خود شکایت می کنند. واقعیت این است که شما باید برای بخاطر سپاری مطالب هر روز زمانی را به تمرین اختصاص دهید. البته نه به اندازه کارهای دیگر! در این مقاله روشهایی معرفی می کنم که انجام آنها روزانه فقط ۱۰ دقیقه از شما زمان میگیرد. اما قول می دهم بعد از مدتی کوتاه از میزان پیشرفت خود متحیر خواهید شد. این روشها عبارتند از:

 

۱- بازی کنید.

یادگیری زبان باید توأم با لذت باشد.می‌توانید هرروز صبح پنج دقیقه برای تکمیل یک بازی آموزشی وقت بگذارید. این مطلب را فراموش نکنید که بازی‌هایی را انتخاب کنید که مطلبی برای آموختن داشته باشند. انجام یک سری بازی‌های ساده و ابتدایی سودی ندارد. من خودم قبلاً چنین اشتباهی را مرتکب می‌شدم و اغلب بعد از برنده شدن دچار توهم برتری می‌شدم! علاوه بر بازی‌ها، اپلیکیشن های یادگیری زبان انگلیسی نیز گزینه‌های بسیار مفیدی به‌حساب می‌آیند. نکته بسیار مهم که باید دانست این‌که هنگام استفاده از موبایل یا کامپیوتر حتماً در بخش تنظیمات زبان آن‌ها را به انگلیسی تغییر دهید. با همین حرکت ساده میزان یادگیری شما به‌طور تضمینی دو برابر خواهد شد.

 

۲- روزنامه بخوانید.

pic 3

 

با خواندن روزنامه‌های انگلیسی‌زبان هم از اوضاع و اخبار روز مطلع می‌شوید هم زبان انگلیسی خود را تقویت می‌کنید. اگر روزنامه‌های  کاغذی برایتان جذاب نیستند می‌توانید در گوگل عبارت “Newspapers + English” را جستجو کنید یا به سایت breakingnewsenglish.com  مراجعه کنید. همچنین در مقاله “انگلیسی از طریق اخبار”  می‌توانید لیست‌های دیگری از سایتهای مفید درزمینهٔ اخبار را  پیدا کنید.

 

۳- به پادکست‌ها گوش کنید.

پادکست‌ها به‌منظور آشنایی گوش با کلمات انگلیسی منابع بسیار ارزشمندی محسوب می‌شوند. آن‌ها در تقویت شیوه تلفظ و نیز درک مطلب بسیار مؤثرند. با کمک پادکست‌ها می‌توانید زمان‌های مرده را به فرصت یادگیری تبدیل کنید. فرصت‌هایی مثل نشستن در اتوبوس، تاکسی، مترو و…برای آشنایی با منابع مفید درزمینهٔ  پادکست می‌توانید به مقاله ” سه روش فوق‌العاده برای تقویت مهارت اسپیکینگ با استفاده از پادکست‌ها” مراجعه کنید.

 

۴- خلاصه‌ای از فعالیت‌های روزانه خود را به انگلیسی بنویسید.

شاید بگویید پیدا کردن سوزن در یک انبار کاه از اختصاص بخشی از زمان روزانه آن‌هم برای نوشتن گزارش فعالیت روزانه به‌مراتب ساده‌تر است. خب من پیشنهادی دارم و آن اینکه این گزارش‌ها را لیست وار- مثل لیست خرید روزانه- بنویسید آنگاه خواهید دید که این کار چندان هم دشوار نیست. تهیه چنین لیستی شاید چند دقیقه بیشتر طول نکشد. زمان انتظار در صف و یا زمان جوش کردن آب داخل کتری می‌تواند نمونه‌های برای انجام این کار باشد. مزیت این کار این است که علاوه بر تقویت مهارت رایتینگ شمارا ترغیب می‌کند تا به انگلیسی نیز فکر کنید. شاید به‌نوعی تمرین حافظه هم محسوب شود چراکه کارهای روز قبل را به خاطرتان می‌آورد.

 

۵- فلش کارت‌ها را مرور کنید.

pic 4

هر لغت جدید را همراه بامعنی و مثال انگلیسی ( و البته در صورت نیاز معنی فارسی) بر روی فلش کارت ثبت کنید. می‌توانید با استفاده از خلاقیت خود نیز از رنگ‌ها و تصاویر نیز بهره ببرید. در هر زمان ممکن نیز فلش کارت را مرور کنید. نکته مهم این‌که فلش کارت‌ها را بر اساس موضوع دسته‌بندی کنید. به این صورت بین کلمات و عبارات مشابه نوعی رابطه معنایی ایجاد می‌کنید و به خاطر سپاری آن‌ها نیز راحت‌تر خواهد بود.

 

۶- به ورق زدن دیکشنری بپردازید.

قرار نیست مغز خود را با کلماتی که شاید یک‌بار هم به کارتان نیایند انباشته کنید. تنها کاری که می‌کنید این است که لغاتی که اخیراً فراگرفته‌اید و یا کلماتی را که مدت‌هاست به دنبال معنای آن هستید را جستجو کنید. نکته مهم اینکه بعد از نوشتن یک کلمه حتماً بایستی مثال‌های مختلفی برای آن پیدا کنید.

 

۷- یک گروه تمرین تشکیل دهید.

با برخی همکاران مشتاق به یادگیری زبان انگلیسی هرروز در یک جا ( آبدارخانه اداره، کنار آب‌سردکن و …) جمع شوید و به مدت ۱۰ دقیقه فقط انگلیسی صحبت کنید. حتی می‌توانید فلش کارت‌ها را از هم بپرسید یا بازی‌های انگلیسی انجام دهید و یا از قبل یک پادکست را مشخص کرده و دفعه بعد در موردش صحبت کنید.   نکته مهم این‌که برای هر جلسه تمرینی مشخص داشته باشید تا به موضوعات حاشیه‌ای نپردازید.

 

۸- آگهی‌های بازرگانی را به زبان انگلیسی تماشا کنید.

این آگهی‌ها به خاطر تکرار شدن زیاد و دارا بودن لغات کلیدی از منابع ارزشمند یادگیری زبان انگلیسی محسوب می‌شوند. حسن این آگهی‌ها این است که می‌توانید در کمتر از ده دقیقه چند آگهی را تماشا کنید. شما می‌توانید آن‌قدر یک آگهی را تماشا کنید تا معنای آن را کاملاً بفهمید.

 

نکته کلیدی:اگر می‌خواهید لغاتی با موضوعاتی خاص فرابگیرید، آگهی‌های را انتخاب کنید که در خصوص موضوعات موردنظر شما باشد. مثلاً اگر می‌خواهید لغات مرتبط با اتومبیل را یاد بگیرید یک آگهی تبلیغاتی مربوط به اتومبیل ببینید. یا اگر لغات مربوط به محصولات شوینده را می‌خواهید یاد بگیرید آگهی مربوط به محصولات شوینده را ببینید. به همین سادگی!
خب، حالا فکر کنید روزانه ده دقیقه وقت آزاد دارید. این وقت آزاد ممکن است ایستادن در صف اتوبوس، زمان صرف چای در منزل یا محل کار و یا هر جای دیگر باشد. پیشنهاد می‌کنم حداقل سه مورد از هشت مورد بالا را به کار ببرید. قول می‌دهم پس از زمان کوتاهی از میزان پیشرفت خود متحیر خواهید شد. موفق باشید!

 

 

banner Traffic English

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.