یادگیری زبان انگلیسی از طریق فیلم

در این مقاله ابتدا می‌خواهم برایتان توضیح دهم که اساساً چرا باید انگلیسی را از طریق فیلم فرابگیریم و دوم ۹ ترفند برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق فیلم به شما آموزش دهم.

تماشای فیلم‌های انگلیسی‌زبان به‌خصوص برای تقویت مهارت‌های صحبت کردن و شنیدن بسیار مؤثرند. به شش علت زیر تماشای فیلم‌های زبان‌اصلی در یادگیری مؤثر هستند.

 

۱- فیلم‌ها معمولاً برای فراگیران زبان انگلیسی ساخته نمی‌شوند بلکه برای افراد انگلیسی‌زبان تولید می‌شوند. بنابراین هر چیزی که در فیلم می‌شنوید دقیقاً همان چیزی است که در انگلیسی روزمره وجود دارد یعنی سریع صحبت کردن همراه با لهجه اصیل انگلیسی.

 

۲- فیلم‌ها ابزاری مناسب برای یادگیری لغات، اصطلاحات و اسلنگ ها (اصطلاحات عامیانه) هستند. در کلاس‌های سنتی مدارس هرگز این موارد را یاد نمی‌گیریم.

 

۳- فیلم‌ها جالب هستند بنابراین هنگامی‌که خسته‌اید و حس و حال کتاب خواندن را ندارید می‌توانید با تماشای فیلم به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید.

 

۴- تماشای فیلم‌ها به شما دیدگاه‌های گوناگون در مورد فرهنگ می‌دهند. بنابراین اگر زمانی به یک کشور انگلیسی‌زبان بروید نه‌تنها با زبان آن‌ها که بافرهنگ و تاریخ آن‌ مردمان نیز آشنا هستید.

 

۵- فیلم‌ها موضوعات جالبی برای صحبت کردن با دوستانمان هستند. تقریباً همه افراد صحبت کردن در مورد فیلم را دوست دارند.

 

۶- با گوش کردن به مکالمات شخصیت‌های فیلم، می‌توانید تلفظ انگلیسی خود را تقویت کنید.

 

در پایان می‌خواهم به ۱۰ ترفند برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق فیلم اشاره‌کنم:

۱- فیلم‌هایی را انتخاب کنید که قبلاً تماشا کرده‌اید.

2
اگر انگلیسی شما در سطح مبتدی است بهتر است فیلمی را انتخاب کنید که قبلاً  آن را تماشا کرده‌اید. می‌پرسید چرا؟ دلیلش ساده است. چون قبلاً با داستان فیلم آشنا شده‌اید و این بار فقط روی زبان فیلم تمرکز می‌کنید نه داستان فیلم.

 

۲- از زیرنویس استفاده کنید.
اگر در سطح مبتدی هستید ابتدا فیلم را با زیرنویس فارسی ببینید تا جائیکه احساس کنید بدون زیرنویس فارسی هم متوجه محتوای فیلم می‌شوید. اگر در سطح پیشرفته هستید فیلم را با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید. لازم نیست کلمه به کلمه فیلم را بفهمید بلکه سعی کنید خلاصه و مفهوم اصلی مکالمات شخصیت‌های فیلم را بفهمید.

 

۳- با میزان کم شروع کنید.
اگر نمی‌توانید یک فیلم بلند را از اول تا آخر تماشا کنید و متوجه همه محتویات آن شوید خب آن را تماشا نکنید! فیلم‌هایی که دارای مفهوم تاریخی و فرهنگی عمیق هستند را فراموش کنید و در عوض فیلم‌های کوتاه را انتخاب کنید.

 

۴- فیلم را به چند قسمت تقسیم کنید.
اگر تماشای یک فیلم به‌طور کامل برایتان خسته‌کننده است می‌توانید آن را به قسمت‌های ۳۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید. بعد از تماشای هر قسمت کمی استراحت کنید، چای بنوشید، ایمیل خود را چک کنید و … سپس دوباره به تماشای قسمت بعدی بروید.

 

۵- گوش کنید و تکرار کنید.
قسمت‌هایی را که متوجه نمی‌شوید استوپ کنید و آن را چندین بار با صدای بلند تکرار کنید و همزمان زیرنویس انگلیسی آن را ببینید. تکرار جملاتی  که می‌شنویم در تقویت لهجه، بسیار مؤثر است. سعی کنید در رختخواب، سالن انتظار و هر جای دیگر جملات را تکرار کنید. اصلاً خجالت نکشید آن‌قدر به تکرار آن جملات ادامه دهید تا بتوانید آن‌ها را صحیح ادا کنید.

 

۶- فیلم‌های موردعلاقه خود را تماشا کنید.
اگر از تماشای فیلم‌های جنایی لذت نمی‌برید آن‌ها را تماشا نکنید. فیلمی را انتخاب کنید که از سبک آن لذت ببرید.

 

۷- بر تماشای فیلم‌های یک کشور خاص تمرکز کنید.
فیلم‌هایی را تماشا کنید که بازیگران و کشور موردعلاقه شمارا به تصویر می‌کشند. اغلب فراگیران زبان انگلیسی، تماشای فیلم‌های آمریکایی را ترجیح می‌دهند زیرا بافرهنگ این کشور بیشتر آشنا هستند و نیز لهجه آمریکایی در مقایسه با لهجه دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان ساده‌تر و قابل‌فهم‌تر است. گاهی اوقات همراه با دوستان خود به تماشای فیلم بنشینید.
وقتی با دوستانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند به تماشای یک فیلم می‌نشینید علاوه بر اینکه فرصتی ایجاد می‌شود تا دور همدیگر جمع شوید. می‌توانید برای فهمیدن قسمت‌هایی که متوجه نمی‌شوید از آن‌ها کمک بگیرید. همچنین بعد از اتمام فیلم می‌توانید در مورد قسمت‌های موردعلاقه خود بحث کنید و درباره فیلم نیز نظر بدهید.

 

۸- یک دفتر مخصوص فیلم تهیه کنید.
هر زمان لغت یا اصطلاحی را دیدید (البته از نوع مؤدبانه‌اش!!) که برایتان جالب بود، آن را فوراً در دفتر خود ثبت کنید. به‌این‌ترتیب مجموعه‌ای ارزشمند از لغات و اصطلاحات کاربردی را جمع‌آوری خواهید کرد که در آینده نیز می‌توانید از آن‌ها هنگام صحبت کردن استفاده کنید.

 

۹- از نرم‌افزار VLC استفاده کنید.
توصیه می‌کنم این نرم‌افزار را حتماً روی کامپیوتر خود نصب کنید. می‌توانید آن را به‌صورت رایگان دانلود کنید. اغلب افراد از این نرم‌افزار فقط برای تماشای فیلم استفاده می‌کنند اما جالب است بدانید که کاربردهای جالب‌تر دیگری هم دارد.

مثلاً هر قسمت از فیلم را که متوجه نشوید می‌توانید به عقب برگردانید و آن را با نصف یا یک‌چهارم سرعت ببینید. این مزیت در تقویت و تمرین لیسینینگ بسیار مؤثر است.

به خواندن ادامه این مقاله علاقه‌مند هستید حتماً مقالات “۹ فیلم برتر کلاسیک برای یادگیری زبان انگلیسی” و همچنینیادگیری زبان انگلیسی از طریق- چرا و چگونه؟” را مطالعه کنید.

 

… یک تبلیغ جالب در رادیو شنیدم که می گفت:چه خوبه همه باشن، چی توز هم باشه، یه فیلم خوب هم باشه …! خب چرا معطلید؟ همین حالا شروع کنید.

17 دیدگاه برای “یادگیری زبان انگلیسی از طریق فیلم

  1. سلام !
    راهنمایی خوبی هست ولی من نمیدونم چطوری این فیلم ها رو تهیه کنم ؟

  2. واقعا همينطوره حتما اين كارو مي كنم فقط نمي دونم چطور اين نرم افزار رو روي آي پد نصب كنم؟

  3. توصیه میکنم با سریال مورد علاقه شروع کنید . چون هم کوتاه تر از فیلمه و هم کم کم بحاطر علاقه به داستان و بازیگراش مجبورید ببینید و ادامه بدید و اعتیاد بهش باعث میشه زبانتون بهتر شه.البته تا جایی که میتونید بدون زیرنویس و اگر نمیتونید با زیرنویس انگیلیسی .فارسی تمرکزتون بیشتر رو حرفای زیرنویس میشه تا چیزایی که اونا میگن

  4. سلام خسته نباشید

    لازم میدانم بخاطر زحمات و تلاشهای ارزشمندتان در تهیه و ارائه مطالب سودمند از شما تشکر و قدردانی کنم.
    موفففففففففففففففففففففففففففففففففففففق باشید.

  5. من هم دقیقا با این ایده ها موافقم. دیدن فیلم به زبان اصلی بهترین راه حل بهبود زبان است. البته برای مبتدیان بهتر است اول با زیرنویس انگلیسی فیلم دیده شود و بعد بدون زیرنویس. زیرنویس فارسی اصلا توصیه نمیشه

  6. ممنون از مدیریت سایت.به خاطر زحماتی که می کشید یک دنیا سپاسگزاریم.سایت شما در بین سایت های مشابه واقعا بی نظیره.

  7. سلام و خسته نباشید خدمت شما و ممنون به خاطر مطلب مفیدتون

    من اوایل فیلم ها رو با زیر نویس فارسی برای اولین بار و برای دومین بار با زیر نویس انگلیسی میدیدم ..اون زمان لول زبان من per-lermediate بود

    حالا که intermediate هستم معلممون میگه که حتما باید فیلم رو به چند بخش تقسیم کنید و بدون زیر نویس فارسی یا انگلیسی ببینید…/

    به نظر شما این کار تاثیری بر روی یادگیری زبان داره ؟

  8. من سریال فرندز رو هفته پیش تهیه کردم 2 فصلش رو دیدم 8 فصلش مونده
    پر از مکالمست. لهجشون عالیه یعنی تند و خشک صحبت نمیکنن. کمدی هستش و سرگرم کننده. و حرفاشون اجتماعی و پرکاربرده
    روش من اینجوریه اول بدون زیرنویس بعد با زیرنویس انگلیسی و دفعه سوم با زیرنویس فارسی و انگلیسی دوزیرنویس همزمان سریال رو میبینم
    بدترین لهجه هم مربوط به سریال walking dead هستش که خیلی خشکه لهجشون
    توصیه میکنم حتما سریال فرندز رو تهیه کنن من 3 ترمه وارد پیشرفته شدم 70 درصد سریال رو متوجه میشم با گوش کردن
    و در کل بگم تمام زیرنویسهای فارسی تو همه فیلما مشکلات خودشون رو دارن و بعضی جاها هموطنانمون اشتباه ترجمه میکنن
    زیر نویس فارسی رو زیاد تحویل نگیرین اما انگلیسیشو بگیرین
    ببخشین طولانی شد فقط خواستم تجربمو گفته باشم

    1. ممنون از شما که تجربه شخصی خودتون را با ما و دوستان دیگه به اشتراک گذاشتین

  9. با سلام وتشکر وسپاس از مدیر محترم این سایت .بابت ارائه راهکارهای مناسب بابت زبان اموزان مبتدی .حالا سوال این است ایا میشود این فیلم ها را ازیک سایتی دانلود کرد .اگر ممکن است راه ساده دسترسی ممنونم .

    1. بله با مراجعه به سایت گانول می توانید فیلمهای مورد نظر خود را پیدا کنید.

  10. من یک ماهه سریاله فرندزو برای یادگیری زبان انگلیسی گرفتم واقعا معجزست اول با زیر نویس انگیلسی میبینم کلمه هایی که متوجه نمیشمو یاداشت میکنم بعد با زیر نویس فارسی میبینم تازه 1 فصلش تموم شده من واقعا خیلی پیشرفت کردم با همین روش پیشنهاد میکنم اگر واقعا سختتونه واسه یادگیری بهترین روش اسون ترین سریاله فرندزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.